Slider

Goran Živković: Tržište nekretnina – dobar trenutak za pregovore

Goran Živković, Managing Director CBS International

Promene i izazovi nas svakodnevno okružuju, a prvo što bi trebalo da naučimo jeste da se prilagodimo i hrabro i osvešćeno krenemo dalje. Pandemija proglašena usled virusa kovid 19, odrazila se na sve nivoe našeg života. Mimo toga što smo se preko noći prilagodili potpuno novom načinu funkcionisanja, kako privatno, tako i profesionalno, mislim da nas je cela ova situacija naučila da iza ćoška uvek ima nešto novo i da iznova moramo da se prilagođavamo.

 

Bez ijednog pripremljenog odgovora, morali smo da nađemo način da odgovorimo na pitanja: Šta raditi sada? Kako se sve ovo odražava na tržište nekretnina? 

Goran_Zivkovic_170920_tw630

Sa zatvorenim šoping centrima, najvećim brojem domaćih i internacionalnih kompanija koje su na hiljade svojih zaposlenih poslali da rade od kuće, brojnim kupcima stanova koji su iznenada odlučili da još jednom razmisle, investitorima koji su rešili da sačekaju još malo sa ulaganjem, nametnula se potpuna nedoumica: da li će sve stati? I sada, kad se setim marta 2020. godine, tokom kog smo stajali u mestu, silno se obradujem aprilu, kad je postalo jasno da biznis uvek nađe svoj put. Pretpostavke da će se život u izmenjenom obliku vratiti i da će ljudi i u novim okolnostima morati da rade, već su se u maju ispostavile kao tačne. Mnoge kompanije su relativno brzo modifikovale svoje poslovne prostore, uvele distance, obezbedile sve što je zaposlenima bilo neophodno za siguran radni dan i pozvale timove da se u nekom formatu vrate na posao. Bez obzira na to što su se zaposleni navikli na komunikaciju putem moderne tehnologije, mislim da bismo se svi zapravo složili u to da jedino u živoj komunikaciji možemo da napravimo prave planove, da unapredimo svoje usluge ili proizvode ili da damo pravi savet klijentu. U prevodu – da napravimo korak napred. Otud nimalo nisam iznenađen što se ljudi vrlo rado vraćaju u kancelarije, potpuno spremni da krenu iznova. Za tili čas, svet nekretnina se probudio.

 

 

Dobar trenutak za pregovore

Od maja je kancelarijski prostor opet postao mesto gde se rađaju nove ideje, a poslodavci su postali svesni toga da određene timove mogu povremeno da upute na rad od kuće. Zahvaljući probuđenom tržištu, ali i stručnim savetima, i investitori su nastavili sa svim planovima, pa je tako svaki projekat nastavio svoj razvoj ka završetku izgradnje. Eksperti „CBS Internationala“ pomogli su brojnim kompanijama da reorganizuju kancelarijski prostor, poštujući preporuke Vlade Srbije. Ništa manji nije ni broj onih firmi koje su odreagovale brzo i efikasno i koje smo vodili kroz proces pregovaranja novih uslova zakupa. Činjenično je stanje da to bio dobar trenutak za pregovaranje novih i svakako povoljnijih ugovora o zakupu ili kupovini poslovnog prostora. Ali, kako je hrabrost u odlučujućem trenutku najvažnija, najviše pogodnosti ostvarili su oni koji su odlučili da se presele u nove objekte. Tada je već bilo jasno da će, do kraja 2020. godine, segment kancelarijskog prostora ostati stabilan i da nema razloga za brigu kao mesecima pre.

 

Brendovi su sigurni

Iako je tržište maloprodajnog prostora pretrpelo najviše posledica usled pandemije, između ostalog i zbog konkretnog zatvaranja šoping centara, ubrzo nakon ukidanja vanrednog stanja uslovi su počeli polako da se normalizuju. Spektakularno otvaranje „BEO šoping centra“ privuklo je očekivanu pažnju javnosti. Takođe, tu je i otvaranje „BW Galerije“, koja je sa svojih skoro 100.000 kvadratnih metara maloprodajnog prostora najveći šoping mol u regionu, gde primećujemo da su se ljudi vratili starim navikama kupovine u tržnim centrima. Takođe, već prisutni brendovi ponovo se osećaju komforno na našem tržištu, pa su, uprkos pandemiji, neki od njih radili na širenju svoje mreže i otvorili nova maloprodajna mesta.

 

Pametno investiranje

I zvanična statistika Republičkog geodetskog zavoda potvrđuje sva naša očekivanja – tržište stambenog prostora se skoro potpuno oporavilo. Iako smo imali manji zastoj s proleća 2020. godine, broj prodatih stanova se već u leto značajno približio broju prodatih jedinica 2019. godine. Tako da, ako poredimo prvu polovinu 2020. sa 2019. godinom, prodalo se svega 14 odsto manje stanova uprkos vanrednom stanju koje je trajalo skoro dva meseca i činjenici da je određenim kategorijama kupaca, kao što su, na primer, ljudi iz dijaspore, i dalje otežano da putuju. Veliki broj kupaca investirao je, i tokom zvanično najkritičnijih meseci, u nekretnine na dobrim lokacijama, mudro koristeći posebne uslove za kupovinu. Isti trend na snazi je i dalje, te stambeni projekti beleže konstantan rast. Sve ovo svakako je ulilo poverenje investitorima, pa su otvorena i nova gradilišta i započeti novi projekti. Beograd i dalje drži dominantnu ulogu ne samo u Srbiji, nego i u celom regionu, privlačeći iznova nove kupce stanova. Vrlo je logično očekivati da se tokom 2021. godine na tržištu pojave i nove investitorske kuće, koje će doneti svoje iskustvo i tako podići kvalitet života u srpskoj prestonici.


Atraktivna destinacija za izgradnju

Možda i jedina dobra vest u svetu nekretnina po izbijanju pandemije, jeste to što su svetske kompanije shvatile da svoju proizvodnju treba da približe krajnjem korisniku, pa se tako i Srbija našla na mapi zemalja na obodima Evropske unije kao atraktivna destinacija za izgradnju fabrika. Sjajan podatak jeste i to što je naša zemlja odnedavno interesantno mesto i za kompanije koje svoju proizvodnju zasnivaju na naprednim tehnologijama i robotici, tako da je već sada jasno da ćemo krajem sledeće godine biti u prilici da vidimo otvaranje novih proizvodnih pogona. Razvoj maloprodajnih i proizvodnih prostora, neminovno je uticao na razvoj logističkih centara u blizini većih gradova Srbije. Inače, logistički centri čak i u doba pandemije predstavljaju najsigurniju investiciju za institucionalne investitore, tako da su se neke od najvećih transakcija u segmentu kapitalnih investicija desile upravo u segementu logističkih centara.

 

 

Idemo dalje!

I kao što je Pikaso davno rekao: „Delanje je osnovni ključ svakog uspeha.“ Na nama ostaje da neprestano delamo, iznova se prilagođavamo i pravimo iskorak napred. Sigurno je da nećemo u skorije vreme zaboraviti prethodne mesece, niti da bi trebalo da preskačemo mere opreza, ali izvesno je i da ćemo dugo pamtiti sve čemu nas je ovo vreme naučilo, kako u privatnom tako i u profesionalnom životu. Dakle, sve je u redu. Idemo dalje!

NASLOVNA

O NAMA

AKTIVNOSTI

BUSINESS NEWS

PARTNERI I PRIJATELJI

GALERIJA

  • Mihajla Pupina 100, 11000 Beograd
  • office@bci.rs; prijava@bci.rs
  • 011/ 123-45-67; 064/123-4567

Scroll to top