Slider

Nova era preduzetništva

Jelica Milovanović, Senior u odeljenju za marketing i komunikacije kompanije EY

Informacije i precizni podaci su postali jedno od najvažnijih oruđa u poslovnom svetu još od početka industrijalizacije. Danas, kada je brzina odnosno brzina prilagođavanja presudni faktor u opstanku i razvoju poslovanja, sve se više oslanjamo na dostupne podatke, njihovu analizu i plasman. Zbog toga su podaci preuzeti iz anketa koje kompanija EY svake godine sprovodi među preduzetnicima koji učestvuju u programu EY izbor za Preduzetnika godine™, analizirani i plasirani kroz EY Preduzetnički barometar precizan pokazatelj promena na srpskoj preduzetničkoj sceni.

Turbulentne godine koje su za nama, ali nemamo saznanja da ih nema i u budućnosti, na godišnjem nivou menjaju potrebe, strahove i stremljenja preduzetnika. Kroz EY Preduzetnički barometar se te promene jasno uočavaju i naglašavaju. Godina koju će svi pamtiti kao prvu post-COVID-19 godinu je i godina u kojoj se predstavlja šesti po redu EY Preduzetnički barometar. Ovu 2021. godinu će svakako svi pamtiti baš po tome kako su se izborili sa krizom i nastavili dalje. U ovogodišnjoj studiji EY Preduzetnički barometar se 47% anketiranih (od 101 učesnika) izjasnilo da je COVID-19 kriza negativno uticala na njihovo poslovanje dok je skoro trećina (30%) – što je interesantno naglasiti – izjavila da pandemija nije uticala na njihovo poslovanje.

 

Kompanija EY je prateći promene na globalnom nivou i međunarodnim tržištima odavno uvidela značaj preduzetništva za razvoj državnih privreda. Jedan od načina za promociju malih i srednjih preduzeća i njihovog značaja za domaće privrede pre svega, je i program EY Preduzetnik godine kroz koji se analiziraju, predstavljaju i promovišu najbolji preduzetnici u svom okruženju.

 

Iskustvo pokazuje da je do mnogih interesantnih i važnih otkrića došlo sasvim slučajno što ne umanjuje njihov značaj – tako se EY Preduzetnički barometar iskristalisao iz studija koje su rađene za potrebe izbora za EY Preduzetnika godine. Precizne i obimne statistike stvorile su sliku preduzetničke scene u Srbiji kojoj svaka nova godina dodaje nove detalje.

 

U 2021. godini od koje se mnogo očekivalo kao od prve godine kada smo se saživeli sa virusom COVID-19 šesti put je obavljeno istraživanje za studiju EY Preduzetnički barometar. U istraživanju je učestvovao 101 preduzetnik, u najvećem procentu (30%) iz oblasti proizvodnje, u različitim industrijama. Zbir svih istraživanja pokazuje da je do sada anketirano više od 600 vlasnika ili vlasnica kompanija, da je njihovo radno vreme, u preko 70% slučajeva, između 8 i 10 sati dnevno i da je među njima između 23 i 27 odsto žena. Varijacije u ovim procentima tokom godina su skoro neprimetne, od 1 do 4 odsto, što govori da se u grubim crtama osnovne postavke preduzetništva u Srbiji ne menjaju.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                             Izvor: Freepik

 

Život na Balkanu nikada nije bio lak i kao svoju najveću snagu njegovi stanovnici su isticali izdržljivost, snalažljivost i prilagodljivost. Tako je bilo i u protekle dve godine, kada je ceo svet zastao pod udarom pandemije virusa COVID-19. Prvi udari bili su strašni, ali najviše zbog neizvesnosti koju je donosio svaki naredni dan i mera uspostavljenih radi zaštite koje su se menjale na dnevnom nivou i često zbunjivale i uznemiravale. Pored straha za život i zdravlje svojih zaposlenih preduzetnici su se našli zaokupljeni velikom brigom o budućnosti poslovanja – tržišta su se zatvorila, lanci nabavke prekinuli, a klijenti su se izolovali. Za razliku od prethodne dve godine kada je najveći izazov za preduzetnike predstavljalo angažovanje potrebne kvalitetne radne snage (90% anketiranih 2019. godine) i neizvesnost izazvana pandemijom (82% anketiranih 2020. godine) tokom 2021. godine preduzetnici u Srbiji su se najviše mučili sa nabavkom potrebnih sirovina za proizvodnju (57 odsto).

 

Čovečanstvo je kroz istorije nebrojeno puta pokazalo veliku optimističnost i nadu da će se stvari odvijati po najboljem mogućem scenariju – tek posle uzburkanih ili čak pogubnih događanja se neko vreme obraćala pažnja na zaštitu od sličnih ishoda. Grubo rečeno – kratko pamtimo a neumitni svetski poremećaji vrlo lako promene prioritete svakog pojedinačno ali i grupacija i država. Posmatrano iz ovog ugla ne čudi što je, uprkos nekoliko sličnih kriza u prethodnih dvadesetak godina, koje su se mogle shvatiti kao upozorenje, ali ipak nisu – svet, sa možda izuzetkom Singapura i Južne Koreje, bio potpuno paralisan naletom COVID-19 virusa, pogotovo u prvim mesecima proleća 2020. godine.

 

Istraživači prilika i uslova poslovanja su tu da sva dešavanja zabeleže, ispitaju i poredeći ih, donesu zaključke o prošlim periodima sa mogućim budućim koracima. Šest godina unazad EY Preduzetnički barometar prati dešavanja u privredi Srbije i promene koje se dešavaju, nekada brzo i zbog potreba, nekada nešto duže i zbog želje za napretkom. Ono što se nije mnogo promenilo, uprkos pandemiji i neuobičajenim uslovima poslovanja jeste predanost radu i odanost preduzećima. Takav odnos ne čudi ako znamo da između 69 i 75 odsto anketiranih preduzetnika rukovodi svojim prvim poslovnim poduhvatom, čija je prosečna starost između 23 i 27 godina a njih 47% (2021. godine) do 66% (2020. godine) razmatra da kompanija ostane u porodici. Jedna od pozitivnih stvari koju je donela aktuelna kriza je brzina kojom su kompanije ušle u procese automatizacije i digitalizacije – svi oni koji su se pripremali za ovu vrstu razvoja, ubrzali su koliko su mogli svoje korake ka ovakvom načinu poslovanja, ako ništa da bi smanjili broj ljudi koji mora da boravi unutar proizvodnih hala. Pritom, planovi za unapređenje poslovanja u 66 odsto kompanija uključuju investicije u opremu.

 

Isto je i sa digitalizacijom – sve što je moglo da se prenese na online platforme, preneto je. Tako je, po rezultatima anketa za EY Preduzetnički Barometar 78% anketiranih preduzetnika tokom 2021. godine koristilo više video konferencije nego ranije, 54 odsto je više koristilo online marketing, a 27% je počelo više da koristi internet.

 

 

 

NASLOVNA

O NAMA

AKTIVNOSTI

BUSINESS NEWS

PARTNERI I PRIJATELJI

GALERIJA

  • Mihajla Pupina 100, 11000 Beograd
  • office@bci.rs; prijava@bci.rs
  • 011/ 123-45-67; 064/123-4567

Scroll to top