Održivost je deo dugoročne strategije kompanije
Marina Burazer, Group Marketing Director, Fortenova grupa
Fortenova grupa je u svom prvom Izveštaju o održivosti za 2021. objavljenom u junu ove godine, utvrdila okolne, društvene i upravljačke (ECG) ciljeve kroz koje jasno iskazuje opredeljenost da održivost integriše u svoj interni model upravljanja.
Reč je o sedam ključnih tema koje polaze od cilja da se održivost kao relevantni kriterijum ugradi u donošenje odluka unutar Grupe preko smanjenja emisija stakleničkih gasova, upravljanja otpadom u celom lancu od proizvodnje hrane do ambalaže, unapređenim kvalitetom života putem kvalitetne hrane, smanjenje uticaja koje Grupa i operativne kompanije imaju na zemljište i vodu, uticaj na poboljšanje životnog standarda u zajednicama u kojima posluje do nastavka podsticanja raznolikosti i uključivosti na svim nivoima.
Fortenova grupa posluje na šest tržišta regije na kojima zapošljava više od 45 000 zaposlenih, ima više od 30 administrativnih sedišta, 29 proizvodnih pogona te preko 2500 prodajnih lokacija i distribucijskih centara u šest jurisdikcija. To podrazumeva različite nivoe regulatornih zahteva, ali i iskustava i znanja u operativnim kompanijama pri usvajanju i sprovođenju pozitivne prakse održivih projekata.
Izveštaj o održivosti daje detaljan i potpuni pregled celokupnog operativnog poslovanja Grupe u 2021. te, ujedno, pruža uvid u strategiju i ključne vrednosti, kao i teme iz područja održivosti koje su značajne za Fortenova grupu i njene saradnike, odnosno one u kojima Grupa ima najveći uticaj.
MN: Inicijative za zaštitu okoline
Među inicijativama i ulaganjima u zelene i društveno odgovorne projekte posebno se ističu oni koji su namenjeni smanjenju karbonskog otiska od ambalaže. Osim inicijative kompanije Jamnica vezane uz smanjenje plastike kojom je na kraju 2021. godine količina plastike smanjena za 51 tonu, a emisija CO2 za 872 tone, svi glavni brendovi pića u Grupi pića Fortenova grupe, uključujući i MgMivelu, uveli su PET ambalažu smanjene težine, što je sve dovelo do smanjenja količine plastike u Grupi pića za 621 tona i ukupne emisije CO2 za oko osam procenata.
Prehrambene kompanije Fortenova grupe na tržište neprestano stavljaju nove proizvode, a s nekima od njih ozbiljno su zakoračili u potpuno nove, inovativne kategorije kao što je razvoj prehrambenih proizvoda na bazi biljnih proteina. Tako je u trendu težnja za povećanjem udela biljnih proteina u prehrani koja predstavlja budućnost prehrambene industrije Fortenova grupa, putem saradnje između društava Zvezda, Dijamant i PIK Vrbovec razvila je čitavu liniju proizvoda 100 % biljnog porekla (plant-based), bez ikakvih sastojaka dobijenih od životinja (bez mesa, mleka, jaja ili meda).
MN: Mere energetske održivosti ukupnog poslovanja
Zbog veličine sistema, potrošnja energije i posledične emisije staklenih gasova u Grupi su značajne. Energija se troši i u uzlaznom i u silaznom delu svih lanaca vrednosti u Grupi, a koriste se različiti oblici energije – i iz obnovljivih i iz neobnovljivih izvora. Većina energije koja se troši u Grupi dolazi od spoljnih dobavljača i odnosi se na električnu i toplotnu energiju (ili paru u Poljoprivredi), ali neke kompanije proizvode i vlastitu energiju za različite potrebe (npr. paru za sušenje proizvoda).
Takođe, kompanije sprovode čitav niz aktivnosti koje maksimiziraju samoodrživost u proizvodnji električne energije i smanjuju potrebu za gasom, gorivom i drugim energentima. Na primer, postavljaju se solarni paneli, fluorescentna rasveta je zamenjena LED rasvetom, a smanjeni su energetski intenzitet i emisija gasova staklene bašte u prodavnicama kroz zatvorene frižidere. U poljoprivrednim preduzećima Fortenova grupe sprovode se mere za smanjenje rizika od ekstremnih meteoroloških događaja, uz integraciju upravljanja toplotnom energijom i smanjenje gubitaka toplotne energije, nabavlja se poljoprivredna mehanizacija naprednijih svojstava i manje potrošnje energije, a realizuju se projekti izgradnje fotonaponskih elektrana.
Primera radi, u nastojanjima da minimizuje otpad, Dijamant sirovinu koja ostaje u proizvodnji ulja, usmerava u proizvodnju hrane za životinje, đubrivo i biomasu za proizvodnju struje. Konkretno, Dijamant 84 % energije za proizvodnju tehnološke pare dobija iz sopstvenih izvora – sagorevanjem ljuske suncokreta. U planu kompanije je da jedan deo potrošnje električne energije iz tradicionalnih izvora nadomesti kroz ugradnju solarnih panela, a odgovornost prema korišćenju vodenih resursa vidljiva je kroz primenu tri posebna sistema za bolje upravljanje vodama. Takođe, pokrenuta je investicija Fortenova grupe u Dijamantu, vredna 29,3 miliona evra koja osim što će proširiti proizvodne kapacitete kompanije, ujedno će doprineti i smanjenju gramaže plastične ambalaže.
MN: Dobrobit zaposlenih i zajednice
Razvoj i proizvodnja zdravih proizvoda, podsticanje zdravog ponašanja i promocija blagostanja zaposlenih i zajednice kroz sopstveno poslovanje i poslovanje u lancu snabdevanja trajno su opredeljenje Fortenova grupe, kao i inkluzivnost i obezbeđivanje dostojanstvenih i bezbednih uslova za rad koji će dovesti do stvaranja zdravog privrednog ambijenta, rasta stanovništva i smanjenja nejednakosti. Prošle godine, Fortenova grupa je potpisala Povelju različitosti i prihvatila odgovornost da implementira raznolikost i jednake mogućnosti na radnom mestu u svim svojim kompanijama, svesna činjenice da je različitost jedno od osnovnih sredstava za postizanje inovativnosti i kreativnosti potrebne da se transformišemo u pravcu održivosti.
MN: Saradnja s malim lokalnim proizvođačima
Direktan uticaj na lokalnu zajednicu Fortenova grupa pre svega ima kao poslodavac, a svaka investicija koja dodatno povećava zaposlenost u bilo kojoj od osnovnih delatnosti Grupe, predstavlja dobrobit za neposredno upravljačko okruženje. Tim više što celokupan geografski prostor regije na kojem kompanija posluje, beleži dugogodišnji trend pada populacije i dodatno se suočava s problemima iseljavanja i migracije radno sposobnog stanovništva.
S obzirom na različite delatnosti i regionalnu rasprostranjenost poslovanja, Grupa posluje sa širokim rasponom dobavljača, ukupno s njih više od 29.000. Naime, strateška odrednica regionalne maloprodaje Fortenova grupe je podrška lokalnim dobavljačima kroz snažne saveze i partnerske odnose, pri čemu maloprodajne kompanije na svojim tržištima imaju projekte kroz koje daju posebnu podršku domaćoj, lokalnoj proizvodnji. Time malim dobavljačima osiguravaju ulazak na police u svojim trgovinama, olakšavaju im plasman proizvoda, a istovremeno šire ponudu za svoje kupce.
Konkretno, Mercator u Srbiji u liniji „Ukusi moga kraja“ je imao 211 proizvoda, a očekuje se da će ih u 2022. biti 230. Ujedno, linija je nagrađena markom Čuvarkuća 2021, oznaka koja se dobija kroz projekat „Stvoreno u Srbiji“ koji je pokrenula Privredna komora Srbije s ciljem pružanja podrške domaćim proizvodima i proizvođačima, ali i edukacijom potrošača o važnosti njihove kupovine. Oznaka se dodeljuje samo brendovima čija je ukupna proizvodnja koja uključuje sirovine, preradu, rad, pakovanje itd. najmanje 80 % nastala u Srbiji.
Kada je reč o indirektnim uticajima na dobrobit lokalne zajednice, prema obimu i merljivim rezultatima izdvaja se nekoliko dugogodišnjih projekata kompanija Fortenova grupe.
Dijamant je kroz kampanju „Prati suncokret“ u Srbiji pokrenuo saradnju sa udruženjima osoba sa daunovim sindromom, a u nastojanjima edukacije i razvoja senzibiliteta javnosti o ovoj temi.
Mercator Srbija je jedini maloprodajni lanac u Srbiji koji ima sertifikat Poslodavac prijatelj porodice, kojim se odaje priznanje kompaniji zbog toga što sprovodi niz mera koje značajno utiču na ravnotežu između poslovnog i privatnog života njenih zaposlenih. Osim ostalih pogodnosti koje se odnose na radne uslove i postupan povratak na rad, Mercator svojim zaposlenima ne nudi samo plaćen odmor za prvi dan deteta u osnovnoj školi ili vrtiću, nego i pogodnost da nakon toga još četiri dana rade nepuno radno vreme. Isto tako, očevi imaju pravo na dodatnih pet slobodnih dana, uz one koji su garantovani zakonom, u prva tri meseca nakon rođenja deteta.
Mercator Srbija je ujedno razvio i M HUB Talent Program koji je proglašen najboljom talent-inicijativom u Srbiji u kategoriji „Najbolja talent-inicijativa“ 2022. godine. Program je namenjen pripremi talentovanih zaposlenih za uloge koje će preuzeti u budućnosti, putem individualnih i grupnih razvojnih planova kojima je cilj razviti veštine rukovođenja, poslovne i inovacijske veštine. Svaki od 44 učesnika tokom 2021. godine proveo je više od 100 sati na različitim edukacijama, uključujući razvoj veština rešavanja problema, pregovaranja i prodaje te komunikacije povezane sa brendom. Pohađali su i ICT HUB radionice – eksterne radionice o inovacijama.
S obzirom da je održivost strateška odrednica našeg poslovanja u budućnosti nameravamo još veći fokus staviti na projekte i procese koji doprinose društvenoj i ekološkoj odgovornosti.