Gejming industrija – kreativni i tehnološki boom
Kristina Janković Obućina, Executive Manager, Serbian Games Association (SGA)
Ne dešava se često da jedna industrija u roku od samo nekoliko godina u potpunosti promeni, u nedostatku bolje reči, reputaciju. Kako kod profesionalne tako i svake druge javnosti. Tradicionalnije industrije su nekim prirodnim tokom ili manje u žiži ili su potpuno nestale, a IT je očigledno doživeo potpuno transformaciju.
Ipak, nijedna industrija nije tolikim galopom zaposela svakodnevicu, naslove u medijima i oglase za poslove, kao što se to dogodilo sa industrijom video igara. Ono što se nekada smatralno opskurnim hobijem rezervisanim za nekolicinu zaluđenika, sada je “vruća tema” i mesto na kojem mnogi mladi kreativci žele da budu. Šta se tu zapravo dogodilo i kakva je situacija u Srbiji?
U svetu, ova industrija je prethodne godine prihodovala čak 180 milijardi dolara. Da bismo ovo stavili u razumljiv kontekst – u pitanju je zarada veća od svih ovih zajedno: filmska industrija, digitalna muzika, video striming, NFL, ceo marketinški budžet Olimpijskih igara. Dakle, zvanično pričamo o ubedljivo najuspešnijoj industriji zabave na svetu.
Pre deset godina, oni najhrabriji i najzagriženiji za video igre rešili su da pokušaju da ih prave i plasiraju iz Srbije. Bez pređašnjeg iskustva u razvoju igara, nekoliko timova je uložilo vreme, nove ideje i dosta upornosti. Deset godina kasnije, u Srbiji radi oko 130 kompanija, studija i timova koji u većini slučajeva rade na originalnim IP proizvodima, ili pružaju neke od usluga usko vezanih za gejming industriju.
Ogromna potražnja za novim kadrovima
Oni koji su u Srbiji na vreme prepoznali potencijal gejming industrije, postigli su ogromne uspehe, na globalnom nivou. U industriji trenutno radi oko 2300 profesionalaca najrazličitijih vrsta ekspertize – ne samo programeri i programerke, već i 2D artisti, animatori i animatorke, stručnjaci za monetizaciju, akviziciju korisnika, dizajn zvuka, narativ, upravljanje projektima – lepeza veština koja se iz dana u dan povećava. Samo ove godine biće otvoreno 450 novih pozicija, i veliki je problem kako ih popuniti. Sve je veća potreba za pozicijama od kojih zavisi brzo skaliranje timova i rad na inovativnim igrama, a koje u Srbiji do sada niko nije radio. Izazov je naći i seniore koji će da vode veće timove i navigiraju igre iza kojih stoje veliki budžeti.
Ipak, identičan problem je u globalnoj gejming industriji, i njegovo rešenje je na više strana. Neophodno je omogućiti mladim talentima da dođu do znanja i iskustva, bilo kroz formalno ili neformalno obrazovanje, kao i praksu i razne druge formate razmene znanja. Mentorski programi, posete kompanijama, studentske prakse. Jer potražnja za talentima neće u skorije vreme da uspori.
Ko podržava gejming zajednicu u Srbiji?
U velikoj većini evropskih zemalja sa bogatom gejming industrijom koja postoji decenijama unazad, postoje i gejming asocijacije koje okupljaju ekosistem i kroz različite programe i inicijative rade na ubrzanju njegovog razvoja. Britanska UKIE tako postoji preko 30 godina, a sve evropske asocijacije okuplja European Game Developers Federation (EGDF).
Tako je i u Srbiji osam kompanija i studija, potpuno različitih po veličini i tipu igara na kojima rade, prepoznalo potencijal ovakve asocijacije. Ekosistem je bio dovoljno zreo i tako je marta 2018. godine osnovana Asocijacije industrije video igara (SGA). Danas SGA ima preko 110 članova, desetine događaja i projekata iza sebe, i direktnu komunikaciju sa svima koji kod nas svoje ideje oblikuju u uspešne igre.
Jedan od najvažnijih projekata je i naš Godišnji izveštaj. Na osnovu detaljnog upitnika koji šaljemo članovima, svake godine dolazimo do najnovijih statistika koja nam pomažu da komuniciramo rast, razvoj, ali i potrebe eskosistema. Pored onih već spomenutih u ovom tekstu, važno je napomenuti da čak 30% zaposlenih čine žene, što nas stavlja na prvo mestu u Evropi po ovoj statistici. Svake godine objavljuje se u proseku 50 novih igara koje se plasiraju na globalnom tržištu. Igre osmišljenje i proizvedene u Srbiji u toku 2020. godine preuzete su ili kupljene preko 370 miliona puta!
Naravno, postoji još mnogo inicijativa na kojima radimo tokom godine, a svi i maju za cilj da umrežimo i osnažimo mlade kreativce koji trenutno ulažu svoje vreme i napore da postanu deo ove brzorastuće industrije.
Dolazak velikih igrača
Možda najveće promene u domaćoj gejming industriji donele su velike akvizicije. Nekoliko svetskih gejming giganata akviziralo je domaće studije u proteklih nekoliko godina. Bez dubljeg zalaženja u ovu široku temu, ovo je između ostalog dokaz da su pioniri gejminga u Srbiji proteklu deceniju uspeli da izgrade timove i proizvode koji su privukli pažnju ovih najvećih kompanija.
Nadamo se da sledećoj generaciji neće biti potrebno ovoliko vremena. Zato je bitno da na vreme prepoznamo ogroman potencijal gejming industrije i da novim studijima i timovima pružimo relevantnu podršku kako bi što pre mogli da se skaliraju i da svoje proizvode što bolje plasiraju na sve većem tržištu video igara.