Održivost je naš imperativ za dobrobit budućih generacija
Dejan Davidović, SHE Menadžer, Henkel Srbija
Prema istraživanjima koje sprovodi Global Footprint Network, 28. jula ove godine, čovečanstvo je potrošilo prirodne resurse koje naša planeta može da proizvede za godinu dana i time ušlo u “ekološki dug”. Neslavan rezultat je postignut dva dana ranije nego prošle godine. Samo ovaj podatak sumira koliko je važno da svi zajedno kao organizacije i pojedinci proaktivno učestvujemo u zaštiti životne sredine – kako bismo je sačuvali za generacije koje tek dolaze.
Jasno je da je uloga kompanija među najvažnijima za suočavanje sa ovom temom. Kao multinacionalna kompanija koja svakoga dana doseže do miliona ljudi širom sveta, Henkel je 2010. godine razvio Strategiju održivosti koja okuplja niz ciljeva zasnovanih na nauci, sa glavnom težnjom da kroz čitav lanac vrednosti utiče na očuvanje planete.

Održivost je duboko ukorenjena u našu poslovnu strategiju, svesni smo da je neophodno da stalno učimo o ovoj temi i da hrabro pristupimo rešavanju ključnih pitanja, u isto vreme doprinoseći ciljevima održivog razvoja koje su postavile Ujedinjene nacije.
U 2021. godini na globalnom nivou predstavljen je Strateški okvir za ostvarenje ambicije održivog poslovanja 2030+. On definiše kako ćemo pokretati napredak, u tri dimenzije: Regenerativna planeta, Uspešne zajednice i Partner od poverenja. Fokusiramo se na mere za ublažavanje klimatskih promena, funkcionalnu kružnu ekonomiju i zaštitu prirode i biodiverziteta, u isto vreme isporučujući našim kupcima i potrošačima bezbedna i najbolja rešenja za proizvode i tehnologije. Kroz društveno odgovorne projekte zalažemo se za društveni napredak i pružamo pomoć u vanrednim situacijama.
Želimo da postanemo klimatski pozitivna kompanija do 2030. godine, a rok za ovaj ambiciozni cilj smo pomerili za deset godina unapred, sa 2040. godine. Takođe, težimo da smanjimo svoj ugljenični otisak u proizvodnji za 65 odsto do 2025. godine. Henkel je aktivno posvećen izgradnji prave cirkularne ekonomije, a jedan od istaknutih ciljeva je da do 2025. 100 odsto Henkelovih ambalaža može da se reciklira ili ponovo iskoristi. Na kraju 2021. godine udeo je već bio oko 86 odsto. Henkel takođe stalno radi na uvećanju udela recikliranih materijala u svom pakovanju na više od 30 odsto za sva plastična pakovanja za svoju robu široke potrošnje širom sveta do 2025. godine.
Globalna Henkelova stretegija održivosti primenjuje se na lokalnom nivou 79 zemalja u kojima kompanija posluje. Gde je tu Srbija? Pre nego što se usmerimo na podatke iz naše zemlje, podsećanja radi, Henkel u Srbiji posluje tačno 20 godina. Dolazak je obeležen privatizacijom kruševačke Merime. Uvidevši dalji potencijal Srbije, Henkel je proširio svoje poslovanje u različitim oblastima. Danas posluje na tri lokacije – u Kruševcu, gde se nalazi proivodna lokacija deterženata i kućne hemije koja broji pogone za proizvodnju praškastih i tečnih deterdženata, zatim toaletnih osveživača, tableta za mašinsko pranje posuđa i najnovije fabrike za proizvodnju kapsula za pranje veša. Ukupan udeo proizvodnje namenjen izvozu je 97 odsto, a iz našeg regionalnog logističkog skladišta proizvodi odlaze u više od 50 zemalja sveta. Zahvaljujući ovome, prethodnu godinu smo završili na 6. mestu kompanija izvoznika iz Srbije, sa udelom u domaćem BDP-u od 0,35 odsto. Pored Kruševca, Henkel u Srbiji ima i proizvodnu lokaciju tečnih lepkova i građevinskih maltera u Inđiji, kao i administrativni centar u Beogradu.
Kao jedna od najboljih u Henkel sistemu, kruševačka fabrika ima važnu ulogu u sprovođenju globalne strategije. Mi smo tim stručnih i proaktivnih ljudi, te smo neretko deo međunarodnih projekata. Naša fabrika je prva u Srbiji dobila ISO 50 001, sertifikat za energetsku efikasnost, kao i Gold LEED sertifikat za energetski dizajn.
U ovom trenutku fokus nam je na energiji iz obnovljivih izvora, kao i na globalnom cilju koji sam spomenuo – ukidanje otiska CO2. Dosta toga smo već uradili – postigli smo cilj nulte stopa otpada iz naše proizvodnje koji šaljemo na deponiju, ugradili smo toplotne pumpe, radimo na optimizaciji sistema za korišćenje vode, pa na primer sakupljamo i kišnicu, a električnu energiju koristimo iz obnovljivih izvora. Ipak, uvek ima mesta za poboljšanje tako da sada radimo na realizaciji projekata solarnih panela, biomase i generalno optimizacije kako bismo dostigli cilj “bez emisije CO2”. Težimo i da optimizujemo naše logističke procese, a jedan od primera je “pametna” punionica za baterije viljuškara, uz pomoć koje se digitalno prate parametri neophodni za ispravan rad i maksimalnu iskorišćenost baterija, uz duplu uštedu energije, kako sa aspekta dnevnog kapaciteta, tako i životnog veka baterije.
Verujem da su pored aktivnosti koji zahtevaju visoko inženjersko znanje i napredno korišćenje tehnologija, aktivnosti pojedinca takođe značajne u očuvanju životne sredine. Drago mi je što je Henkel pokrenuo program pod nazivom Sustainability@Heart i što kroz koristan trening pomaže svim svojim zaposlenima da postanu, kako mi to kažemo, Pioniri održivosti, da dobiju znanja koja će im pomoći da bolje razmeju ovu temu i da preduzmu održive radnje u svakodnevnim aktivnostima.
Sarađujem sa timom ljudi koji je, pored zaštite okruženja, zadužen i za bezbednost i zdravlje zaposlenih. Moram da istankem da je ovo itekako neophodan aspekt poslovanja i da je briga o dobrobiti zaposlenih polazna tačka za ostvarenje svakog drugog cilja. Konstantno prenosimo poruku kolegama da je bezbednost na prvom mestu i u skladu sa tim sprovodimo edukacije o bezbednosti i očuvanju fizičkog i mentalnog zdravlja. Snaga našeg tima je najbolje prikazana za vreme pandemije kada smo i pored svih izazova uspeli da pružimo neophodnu podršku kolegama.
Važno je da razmišljamo dalje od individualnih potreba, da delimo znanja sa našim ciljnim javnostima i da pokrećemo projekte za pomoć zajednici. Henkel ima odličan primer podsticanja pojedinaca za pomoć zajednici. Pod imenom Make an Impact on Tomorrow (MIT inicijativa), kompanija pruža sredstva zaposlenima za sprovođenje projekata kojima doprinose napretku u oblasti obrazovanja, nauke, kulture, sporta, zaštite životne sredine i zdravlja. Ove godine obežavamo 15 godina postojanja MIT inicijative, u okviru koje je oko 100 volontera realizovalo oko 200 projekata, vrednosti od oko 750.000 evra. Drago mi je da sam i sam nekoliko puta puta bio MIT volonter i realizovao projekte za renoviranje škola u Kruševcu, a zadovoljstvo mi je da sam imao i prilike da učestvujem u edukaciji đaka o zaštiti životne sredine kao Ambasador održivosti.
Sve ove aktivnosti, bile male ili velike doprinose održivom razvoju društva i stvaraju mogućnost za dobrobit budućih generacija.
