Slider

Aljoša Aleksić: „SAVRŠENA OLUJA“ u sektoru građevinskog materijala

Izvor: Aljoša Aleksić,  izvršni direktor GALENS d.o.o

*Oksimoron „Savršena oluja“ označava svaki događaj u kojem je situacija drastično pogoršana izuzetno retkim spletom okolnosti.

 

Svedoci smo sve učestalijih poskupljenja sirovina i građevinskog materijala od početka pandemije do sad. Prosečan građanin primećuje povećanje cena u osnovnim životnim namirnicama, a građevinarstvo nije izolovano od istog problema. U građevinskoj industriji već postoje nove podele koje se odnose na Covid – eru kao i Era – Rusija / Ukrajina. Kad smo mislili da smo prilagodili sistem na funkcionisanje u režimu pandemije, pojavio se novi izazov.

Kompanije iz građevinskog sektora su se našle u poprilično nezavidnom položaju usled odlaganja isporuka materijala koji su do „juče“ funkcionisali savršeno, pored odlaganja isporuka dolazi do povećanja cena na dnevnom nivou. Samim tim supply-chain je postao aktuelna tema u svim proizvodnim delatnostima, tj. kako na vreme obezbediti dovoljno sirovina tako da proizvodnja ne prestane sa radom.

 

Sirovine i usluge koje su zabeležile najveći rast su:

  • Čelik
  • Aluminijum
  • Cement
  • Drvo i građa
  • Polipropilen
  • Glina – za proizvodnju pločica i blokovske robe
  • Bakar – za proizvodnju kablova
  • Gips program
  • Brodski transport / kontejneri
  • Kamionski transport

 

Evropska unija se susreće sa rapidnim povećanjem cena energenata koja će proizvođače koji imaju zastarele i neefikasne tehnologije u prozvodnji staviti u nezavidan položaj jer će se prodajna cena proizvoda drastično povećati, a time će postati nekonkurentna na aktuelnom volatilnom tržištu.

 

Proizvodne delatnosti nalaze se u velikoj neizvesnosti jer se postavlja pitanje da li praviti zalihe repro materijala po već drastično većim cenama, samo da proizvodnja ne stane. Potencijalni problemi za proizvođače su nestabilnost tržišta u slučaju pada cena, a zalihe su obezbeđene sa minimum 60 dana po višoj ceni. U slučaju pada cene repro materijala proizvođače koje su lagerovali veće količine repro materijala automatski stavlja u nezavidan tržišni položaj u odnosu na konkukrenciju.

 

Uticaj poskupljenja sirovina se odrazio na krajnje proizvode u vidu produženih rokova isporuke i povećanje cena. Sirovine koje su najviše poskupele ujedno i obuhvataju najveći udeo u formiranju tj. budžetiranju novog stambenog ili poslovnog projekta. Obzirom da se budžeti izgradnje izrađuju minimum 12-18 meseci pre samog početka izvođenja radova, vremenski interval prognoziranja kretanja cena u trenutnim uslovima je postao najblaže rečeno apstrakcija.

 

Ukoliko krenemo sa nabrajanjem potencijalnih problema koji se tiču nabavke i isporuke materijala susrećemo se sa par krupnih problema. Kontejnerski transport je poskupeo za više od 300%, nedostatak dovoljnog broja vozača za šleperske isporuke iz inostranstva, potencijalni zastoji na graničnim prelazima ( osvrt na mart 2020. godine, početak COVID ere ), štrajkovi i protesti u državama u okruženju i slično.

 

Logičan odgovor koji se sam nameće na pitanje kako smanjiti rizike?

 

Postoji samo jedan odgovor, a to je domaća proizvodnja.

 

Pored svih gore negativnih stvari koje su se dogodile postoji i jedna svetla tačka, a to je jačanje domaćih proizvođača. Proizvodnja građevinskih materijala u Srbiji je izuzetno snažna i ima potencijal da u eri konstantnih oscilacija na tržištu dodatno definiše svoju ulogu i da zauzme svoj deo kolača na tržištu. Saradnjom sa domaćim prozvođačima smanjuje se rizik od nedostatka adekvatnog transporta i produženih rokova isporuke.

 

Srbija će definitno napraviti zaokret, fokus je na region,  u smislu načina funkcionisanja lanca dobavljača sistema, dokle god se stanje ne stabilizuje, ako se uopšte tržište i vrati na stari način funkcionisanja.

 

Uhodani sistemi nabavke roba i usluga su davna prošlost, odluke se donose na dnevnom nivou. Kompanije koje imaju razvijenu strukturu koja može da se adaptira, prilagodi i prevaziđe problem će imati kontinuitet u izvođenju radova. Upravljanje promenama će biti jedna od najvažnijih tema, koja je pomalo zaboravljena u eri pre pandemije.

NASLOVNA

O NAMA

AKTIVNOSTI

BUSINESS NEWS

PARTNERI I PRIJATELJI

GALERIJA

  • Mihajla Pupina 100, 11000 Beograd
  • office@bci.rs; prijava@bci.rs
  • 011/ 123-45-67; 064/123-4567

Scroll to top